PLA D’ACCIÓ TUTORIAL
-
· Afavorir el desenvolupament de la personalitat en aspectes cognitius, d’identitat i psico-socials.
· Afavorir la integració a la societat d’avui dia.
· Afavorir l’adquisició de metodologies i tècniques d’estudi que millorin els processos d’aprenentatge.
· Afavorir les condicions necessàries perquè l’alumne/a reconegui les seves predisposicions imprescindibles a l’hora de triar els seus estudis o professions.
· Facilitar tota la informació necessària per orientar als alumnes acadèmicament i professionalment .
· Fomentar l’esperit crític i constructiu davant de situacions quotidianes. -
L’alumne/a ha de
· Ser capaç d’analitzar i ser conscient de les seves característiques personals (actituds, aptituds, predisposicions…) i reflexionar sobre la necessitat de treballar-les.
· Ser capaç de definir-se a si mateix.
· Implicar-se de manera activa i constructiva en les decisions col·lectives.
· Relacionar-se positivament amb el seu entorn familiar i social.
· Integrar-se en el seu entorn socio-cultural i polític, estar interessat en el fet de conèixer i valorar les seves característiques i anar obtenint elements de judici que li permetin decidir l’orientació i direcció que, com a membre d’aquesta societat, ha de seguir.
· Ser sensible i implicar-se de manera activa davant de fets injustos.
· Saber utilitzar els mitjans de comunicació.
· Conèixer la importància de consumir una dieta equilibrada. -
L’alumne/a ha de
· Saber els seus propis objectius d’aprenentatge.
· Conèixer el sistema educatiu de l’ESO o del Batxillerat.
· Utilitzar l’autoavaluació com a eina per l’autoconeixement del seu progrés.
· Ser capaç de fer un seguiment del seu procés d’aprenentatge.
· Ser capaç de prendre consciència del seu paper de primer protagonista en el propi procés d’aprenentatge, i saber escollir tècniques i hàbits d’aprenentatge adients
· Escollir el seu currículum, fent la tria del crèdits variables o d’itinerari en l’ESO o escollint una modalitat en el batxillerat.
· Facilitar i coordinar les tasques dins del grup del crèdit de síntesi.
· Saber planificar-se el temps.
· Saber buscar la informació per a la realització de treballs Tècniques per a la comprensió lectora.
· Fer esquemes, resums, mapes conceptuals, subratllat, preparació d’exàmens,
· Tècniques per a la comprensió oral.
· Tècniques d’expressió oral.
· Exposició oral, col·loqui, debat.
CRÈDITS DE TUTORIA 1r d’ESO
-
TEMA 1: Àmbit personal
Coneixement del Centre, Organigrama del Centre
Espais físics del Centre, Història del Centre
Serveis del Centre, Personal docent
Personal no docent
Coneixement del tutor i de l’equip docent
Funcions del tutor, Respecte als alumnes, a l’equip docent, a la família, als organismes externs
Coneixement dels professors de matèries comunes, optatives, variables i reforç
Psicopedagog/a
Organització i dinàmica del grup classe
Vies de comunicació entre diferents estaments del CentreDinàmica de grup
Elecció de delegats, resolució dels conflictes, normes de convivència , drets i deures dels alumnes
Reglament de règim intern
Representació en el consell escolar
Coneixement del grup: personalitat, aficions, interessos…
Mecanismes que afavoreixin la col·laboració i participació dels alumnes en les diverses activitats del grup
Mecanismes que afavoreixin la convivència dins de l’aula i en la resta de la comunitat educativa (escoltar, perdonar, comprendre etc..)
Estratègies per cohesionar el grup.: Sortides, festes, celebracions etc..
Tècniques per al treball cooperatiu
Què representa pertànyer a un grup classe?
Accions del grup relacionades amb l’afecte
Accions de grup relacionades amb l’aprenentage
Accions del grup relacionades amb el poder
Accions del grup relacionades amb la ideologia
Accions del grup relacionades amb la valoració social
Pressió de grup, condicions per a pertànyer el grup, la por al grupEducació en valors
Amistat, Tolerància, Llibertat, Interculturalitat, Respecte, SolidaritatEducació per a la salut
Importància d’una bona alimentacióEducació per a la pau i la convivència
Concepte de pau i convivència, cultures, diferències culturals
La mescla de cultures i religions, la colonització
Immigrants, exiliats, desplaçats, refugiats, el 3r Món,comerç just -
TEMA 2: Àmbit acadèmic
Ensenyament Secundari Obligatori
Currículum comú, variable
Crèdits de síntesi
Avaluació en l’ESO
Organització curricular
Distribució de matèries i hores setmanals
Seguiment acadèmic de l’alumne
Informes acadèmics, preavaluació
Butlletí d’avaluació
Tècniques i hàbits d’aprenentatge
Condicions necessàries per a l’estudi
Espai físic, condicions ambientals
Organització del temps
CRÈDITS DE TUTORIA 2n d’ESO
-
TEMA 1: Àmbit personal
1. Coneixement del tutor i de l’equip docent
1.1. Tutor: Funcions del tutor. Respecte als alumnes, l’equip docent, a la família , als organismes externs, Professors de matèries comunes, optatives, variables i reforç, Psicopedagog/a
2. Organització i dinàmica del grup classe
2.1. Organització:Elecció de delegats, Resolució dels conflictes Normes de convivència, Drets i deures dels alumnes ,Reglament de règim intern, Representació en el Consell Escolar, Vies de comunicació entre diferents estaments del centre
2.2. Dinàmica dels grup classe: Coneixement del grup: personalitat, aficions, interessos…, Mecanismes que afavoreixin la col·laboració i participació dels alumnes en les diverses activitats del grup, Mecanismes que afavoreixin la convivència dins de l’aula i en la resta de la comunitat educativa (escoltar, perdonar, comprendre etc..)
2.2.1. Estratègies per cohesionar el grup.: Sortides, festes, celebracions etc.. Prendre decisions individuals i col·lectives
2.2.2. Què representa pertànyer a un grup classe?
3. Educació en valors Amistat, Tolerància, Llibertat, Interculturalitat , Respecte, Solidaritat
4. Relacions amb la família, Relacions familiars, La comunicació, Què és essencial en la vida de cadascú ( fill, pares),La gran família i família nuclear, Altres adults
5. Temps de lleure: Planificació del teu temps de lleure , Definició d’avorriment i de diversió, Activitats en temps d’oci
5.1.1. Activitats individuals, Mòbil, Internet, Televisió, Lectura
5.1.2. Activitats col·lectives, Esportives, Cooperatives, Associatives
Discoteca, Cinema
5.2. Mecanismes per tenir un esperit crític davant l’oferta televisiva
5.3. Anàlisi dels mitjans de comunicació
5.4. Els missatges dels mitjans de comunicació; Televisió, Revistes, Publicitat, Internet, Els estereotips, Els missatges de la música, Els missatges de la moda , La moda com a valor, La funció social de la moda, Mecanismes per tenir un esperit crític davant l’oferta televisiva
6. Característiques de l’adolescència .El desenvolupament personal
7. Educació en educació viària ,Normes de circulació, Respecte a tots els vianants, Respecte a tot el mobiliari urbà
8. Educació per a la pau i la convivència
8.1. Cultures .Diferències culturals, La mescla de cultures i religions, La colonització, Immigrants , exiliats, desplaçats, refugiats, El 3r Món,Els drets humans
8.1.1. Declaració universal del drets humans
8.1.2. Els drets fonamentals: vida, igualtat davant la llei, educació, llibertat d’expressió
8.1.3. Dies internacionals alfabetització, rebuig a la misèria, drets de l’infant, alimentació, voluntariat, no violència etc.. -
TEMA 2: Àmbit acadèmic
Ensenyament Secundari Obligatori
Currículum comú, variable
Crèdits de síntesi
Avaluació en l’ESO
Organització curricular
Distribució de matèries i hores setmanals
Seguiment acadèmic de l’alumne
Informes acadèmics, preavaluació
Butlletí d’avaluació
Tècniques i hàbits d’aprenentatge
Condicions necessàries per a l’estudi
Espai físic, condicions ambientals
Organització del temps
CRÈDITS DE TUTORIA 3r d’ESO
-
TEMA 1: Àmbit personal
9. Coneixement del tutor i de l’equip docent
9.1. Tutor: Funcions del tutor
10. Organització i dinàmica del grup classe
11. Característiques de l’adolescència
12. Relacions amb la família
12.1. Planificació del teu temps de lleure
12.2. Definició d’avorriment i de diversió
12.3. Activitats en temps d’oci
12.4. Mecanismes per tenir un esperit crític davant l’oferta televisiva
12.5. Anàlisi dels mitjans de comunicació
12.6. Els missatges dels medis de comunicació
12.7. Estudiar les ofertes d’oci del teu municipi
13. Educació per a la salut
13.1. Importància d’una bona alimentació
13.2. Canvis hormonals a l’adolescència
13.3. Coneixement dels mètodes anticonceptius
13.4. Coneixement de les conseqüències del consum de drogues, alcohol i tabac
13.5. Nocions de primers auxilis davant d’accidents
14. Educació en educació viària
14.1. Normes de circulació
14.2. Respecte a tots els vianants
14.3. Respecte a tot el mobiliari urbà
15. Educació per a la pau i la convivència
15.1. Parlem de pau
15.2. Els drets humans
15.3. Cultures
15.4. Necessitat de relacionar-se amb l’entorn social
15.5. Comunitats de veïns
15.6. Participació en activitats del barri
15.7. Concepte d’expansió, d’aïllament
15.8. Serveis del barri
15.9. Serveis per a joves -
TEMA 2: Àmbit acadèmic
1. Ensenyament Secundari Obligatori
1.1. Currícucum
1.1.1. Crèdits de síntesi
1.1.2. Avaluació en l’ESO
1.2. Seguiment acadèmic de l’alumne
2. Tècniques i hàbits d’aprenentatge
CRÈDITS DE TUTORIA 4t d’ESO
-
TEMA 1: Àmbit personal
1. Coneixement del tutor i de l’equip docent
1.1. Tutor: Funcions del tutor
2. Organització i dinàmica del grup classe
2.1. Organització
2.2. Dinàmica
2.2.1. Mecanismes que afavoreixin la col·laboració i
3. Educació en valors
4. Participació en activitats del barri,Concepte d’expansió, aïllament, Serveis del barri, Serveis per a joves, Les expectatives socials que tenen els joves, El joves passen de tot?, marginació juvenil
5. Temps de lleure
6. Educació per a la salut
7. Educació en educació viària
8. Educació per a la pau i la convivència
9. Educació per a ser un bon ciutadà -
TEMA 2: Àmbit acadèmic
1. Ensenyament Secundari Obligatori
2. Currículum
3. Organització curricular
4. Seguiment acadèmic de l’alumne
5. Batxillerat
6. Currícucum
7. Organització curricular
8. Tècniques i hàbits d’aprenentatge
9. Tècniques per a la comprensió escrita -
TEMA 3: Àmbit professional
1. Orientació professional
2. Orientació acadèmica
3. Mecanismes per fer un bon seguiment de l’aprenentatge
4. Estudi de les famílies professionals
5. Ensenyament
6. Estudis
7. Programes de garantia social