SINOPSI DEL REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DEL CENTRE
Assistència
L’assistència d’alumnat a les classes i a les activitats extraescolars programades pels professors/es és obligatòria.
Control de l’assistència
Cada professor/a controlarà diàriament l’assistència dels seus /seves alumnes per mitjà d’un aparell electrònic, connectat al sistema informàtic del Centre. Amb aquest mateix aparell, a més de l’assistència, es podran controlar les incidències, notes i altres observacions que facin referència a l’alumne/a o al grup. Les llistes amb les faltes, així com la resta d’anotacions, podran ser consultades pels tutors diàriament
El pare/mare de l’alumne/a que hagin de faltar, ha de trucar al centre abans de les10:00 hores del matí o de les 16:00 hores.
Justificació de faltes
La justificació de faltes es realitzarà a l’agenda de l’alumne/a. La justificació s’haurà de lliurar al tutor/a en el moment que l’alumne/a s’incorpori al centre i s’anotarà en el quadern del tutor/a i s’introduirà en el programa d’incidències.
El tutor/a podrà negar en determinats casos la validesa de la justificació i podrà demanar als pares, mares o tutors o a l’alumne/a, si és major d’edat, informació complementària.
La falta d’assistència als exàmens solament es justificarà si es presenta un certificat mèdic, o en cas d’evident força major. Per l’alumnat de nocturn, certificat mèdic o justificant laboral, degudament complimentat per l’empresa.
Seguiment de les faltes d’assistència
El tutor/a revisarà cada setmana les faltes d’assistència del seu grup i les considerarà justificades o no.
Tres faltes d’assistència no justificades signifiquen una falta lleu i el tutor/a les notificarà a la família per escrit i telèfon. Una còpia d’aquesta notificació quedarà arxivada en el RAI de l’alumne/a.
En el cas que s’hagi de fer un segon advertiment per faltes no justificades, aquest serà notificat a Cap d’Estudis i serà tractat en la reunió d’equip docent. El Cap d’Estudis ho notificarà a la Comissió d’atenció a la diversitat que podrà prendre l’acord d’enviar el cas a la comissió municipal del pla de detecció i tractament de l’absentisme escolar.
Puntualitat
La puntualitat és obligatòria per a tothom (alumnat, professorat i personal d’administració i serveis) És indispensable per al bon funcionament del Centre i per al millor aprofitament de les tasques que s’hi desenvolupen.
El professorat controlarà la puntualitat dels alumnes, la qual quedarà reflectida al passar llista amb l’aparell electrònic.
El tutor/a considerarà el retard com una conducta contrària a les normes de convivència i seguirà el procediment establert per a aquests casos.
Temps d’esbarjo
El timbre que assenyala el començament de l’esbarjo tocarà a les 10:55. Tots els alumnes no autoritzats a sortir del Centre es dirigiran al pati, i allí romandran fins que toqui el timbre a les 11:25 per tornar a les aules.
En cas de pluja els alumnes s’estaran a la cantina i al vestíbul.
Sortida de l’aula
Els alumnes han de romandre a l’aula des de que comenci la classe fins que soni el timbre del canvi de classe.
Per sortir de l’aula els alumnes han de tenir permís del professor de la classe.
Sortida del Centre dins de l’horari escolar
Dins de l’horari escolar un alumne/a només podrà sortir del Centre si porta una nota escrita dels seus pares o tutors. Aquesta nota haurà de ser signada pel Cap d’Estudis.
En cas que l’alumne/a es trobi malament, s’avisarà a la família per telèfon perquè el vinguin a buscar.
Normes de convivència
– L’assistència és obligatòria.
– Cal ser puntual a l’hora d’arribar a classe.
– Per sortir de classe cal tenir permís del professor.
– No es pot sortir al passadís entre una classe i la següent.
– Cal mantenir l’ordre, sense córrer ni cridar.
– Tireu les deixalles a la paperera.
– Quan acabeu la classe, deixeu taules i cadires ordenades.
– No porteu telèfons mòbils a l’institut.
– No es pot fumar dins l’institut.
Actuacions respecte al no compliment de les normes de convivència i disciplina dins el centre
A banda dels objectius acadèmics del procés d’ensenyament-aprenentatge, un centre educatiu es planteja la formació integral dels alumnes. Un element indispensable per assolir aquests objectius és aconseguir un bon clima de convivència. Aquesta ha de basar-se, fonamentalment, en el respecte a les persones (alumnat, professorat i personal no docent) i a les instal·lacions (aules, passadissos, material didàctic…).
Quan un alumne/a té una conducta contrària a les normes de convivència cal aplicar normes de disciplina que comporten sancions. El procediment a seguir en aquest casos és:
– La incidència s’ha de comunicar sempre a l’alumne/a en el moment que es decideix fer un comunicat d’incidència. Una expulsió de classe implica sempre un comunicat d’expulsió. Aquest comunicat, es troba a consergeria.
– El comunicat d’incidència es lliurarà a secretaria i una fotocòpia es deixarà a la bústia del tutor/a.
– En el comunicat s’ha de descriure sempre la incidència que ha succeït.
– Un cop han estat lliurades cada una de les parts, el tutor/a amonestarà verbalment a l’alumne/a i escriurà en el mateix comunicat un breu resum de les al·legacions de l’alumne. Tanmateix el tutor/a li recordarà a l’alumne què passarà si les faltes són reiterades. En cas de tractar-se d’una conducta greu o si ho creu convenient, el tutor/a parlarà amb els pares/mares per a comunicar-los-hi.
– La incidència serà introduïda a la base de dades que controla els comunicats.
– Quan un alumne/a acumuli tres comunicats d’incidència, de forma automàtica s’emetrà una amonestació en forma de comunicat escrit a la família, signat pel tutor i Cap d’Estudis. Aquest comunicat es deixarà a la casella del tutor/a perquè el lliuri a secretaria, un cop signat. En aquest comunicat es farà constar explícitament que la família s’ha d’entrevistar amb el tutor/a per saber la situació de l’alumne/a.
– Quan l’amonestació escrita es degui a tres amonestacions verbals per manca d’hàbits, l’alumne haurà d’acudir al centre un divendres a la tarda, per desenvolupar tasques educatives fora de l’horari lectiu.
– Quan un/a alumne/a acumuli tres amonestacions escrites, automàticament se li incoarà un expedient i se’l sancionarà amb la suspensió del dret d’assistència a classe per un període de tres dies, que serà comunicada a la família pel Director del centre. Aquesta suspensió serà efectiva al més ràpid possible, tenint present que cal escoltar les al·legacions de la família. La suspensió comportarà realitzar tasques acadèmiques.
– Aquell alumne/a que després d’haver estat suspès del dret d’assistència a classe per un període de tres dies, i després d’haver estat amonestat tres cops més, hagi de rebre una amonestació escrita, serà sancionat amb la suspensió del dret d’assistència a classe per un període d’una setmana.
– A aquells alumnes que cometin una falta greu, ja sigui d’agressió, amenaça o vexació a un membre de la comunitat educativa o de destrucció dels espais del centre, se’ls obrirà un expedient i seran sancionats automàticament amb la suspensió del dret d’assistència a classe per un període de tres dies o més, segons la gravetat de la falta. Aquest procediment planteja el seguiment d’aquelles conductes que posen greument en perill la convivència, i la seva reiteració. Ara bé el professorat disposa d’altres mesures per les conductes contràries a les normes de convivència, que pot utilitzar a nivell particular o com a equip docent, com la privació de l’hora d’esbarjo o el suspendre el dret a participar en les activitats extraescolars o el fer un canvi de grup.
A iniciativa de/la directora/a, el/la Cap d’Estudis o a proposta d’un tutor/a o professor/a es pot iniciar un procés de mediació per a gestionar conflictes interpersonals, ja sigui com a mesura preventiva o com a estratègia de reparació o de reconciliació.
Trobareu més informació a les guies de convivència: