Àmbits i àrees
L’Ensenyament secundari està estructurat en tres àmbits de coneixement: el científico-tecnològic, el d’humanitats i el d’expressió.
Cada àmbit està dividit en àrees:
Àmbit Científico-tecnològic: Matemàtiques, Ciències experimentals, Tecnologia.
Àmbit d’Humanitats: Llengua catalana, Llengua castellana, Llengua estrangera, Ciències socials, Religió, activitats alternatives.
Àmbit d’Expressió: Educació visual i plàstica, Educació física, Música.
Per tant, hi ha deu àrees. A part, hem d’incloure la Tutoria.
Currículum
L’ objectiu prioritari de l’educació és garantir que tota persona adquireixi les competències bàsiques que li permetin progressar de manera autònoma i integrar-se socialment i laboralment.
El domini del llenguatge, el càlcul, el coneixement físic i social del món i el conjunt de valors que donen maduresa i autonomia són el nucli sobre el qual es defineixen les competències bàsiques.
Per assolir aquestes competències bàsiques cada àrea determina els continguts necessaris de fets, conceptes, procediments i hàbits de cada crèdit.
Crèdits
Cada àrea organitza els seus coneixements en unitats didàctiques, denominades Crèdits, d’una durada de 35 hores.
Hi ha tres tipus de crèdits: comuns, variables i de síntesi
Crèdits comuns:
Són crèdits trimestrals que hauran de cursar tots els alumnes. En ells s’hi troben els continguts bàsics de l’Educació Secundària.
Crèdits variables:
Són crèdits quadrimestrals que permeten construir el teu propi currículum.
Hi ha diferents tipus de crèdits variables:
CCVV d’iniciació: Tracten continguts que no es treballen en els crèdits comuns i que poden ser interessants i necessaris en posteriors estudis o professions.
CCVV de reforç: Et donen l’oportunitat de treballar continguts que no has assolit fins el moment i que són necessaris per adquirir un bon ritme d’aprenentatge.
CCVV d’ampliació: Presenten continguts que has treballat en els crèdits comuns i que, pels teus interessos o motivacions, són interessants de fer.
Tria dels crèdits variables: Aquesta guia t’ha d’ajudar -amb la col·laboració del teu tutor i dels teus pares- a triar els crèdits variables que has de fer durant el curs. Has de saber que estàs en un procés de formació, en el qual intervenen molts aspectes: les teves il·lusions, possibilitats, expectatives, i cal que prenguis una decisió d’una manera reflexiva, objectiva i conscient.
Crèdit de síntesi:
És un crèdit que té com objectiu posar en pràctica alguns aspectes treballats en els crèdits comuns, a més de donar-te l’oportunitat de treballar de forma més autònoma, al voltant d’un punt d’interès, i d’avaluar el teu grau de maduresa.
DISSENY CURRICULAR DE L’ESO
El currículum de l’ESO té com a característiques:
- Agrupament de l’alumnat en grups flexibles de nombre variable, de manera que això faciliti l’atenció personalitzada o en petits grups d’alumnes amb dificultats d’aprenentatge o amb necessitats educatives especials.
- Adequacions crucials que impliquen variacions en el temps.
- Els grups classe no sempre tenen el mateix nombre d’alumnes.
- L’alumnat amb necessitats educatives especials són atesos en hores de desdoblament de les matèries instrumentals i en crèdits variables. L’aprenentatge de les diferents àrees és comprensiu i es parteix sempre dels coneixements que té l’alumne/a.
- Els/les alumnes cursen un crèdit de síntesi entre el segon i tercer trimestre que el realitzen una part al centre i una altre en un alberg o casa de colònies.
- L’avaluació es durà a terme en relació amb els objectius generals de cada àrea.
- L’equip docent, sempre que sigui possible, es mantindrà al llarg de tot un cicle.
- L’alumnat d’EO tindran proves de recuperació a finals de juny.
- Els/les alumnes que tenen matèries pendents hauran de fer activitats de recuperació a l’estiu i lliurar-les als professors corresponents a principis de curs. Si són avaluades positivament, es considerarà que l’alumne/a ha recuperat aquella matèria.
- Els/les alumnes d’ESO poden optar pel Francès com a segona llengua cursant 6 crèdits.